Hoewel men het er nog niet over eens is of het mechanisme echt werk, worden airdrops de laatste tijd veel gebruikt om crypto-tokens massaal uit te delen aan mensen die al cryptocurrencies bezitten. Verschillende industrie-waarnemers en startups geloven echter dat het beter kan.

Het concept van “smartdrops” lijkt nu meer onder de aandacht te komen na een Medium-post geplaatst in juli, door Yeoman’s Capital-oprichter en investeerder David Johnston. Daarin moedigde Johnston blockchain-startups aan om de standaardbenadering van airdrops – tokens dumpen bij iedereen met een ethereum-adres – te vervangen met een meer gerichte aanpak.

Johnston vertelde aan Coindesk dat dit in de praktijk betekent, “intelligenter ontvangers voor een airdrop targeten, en een zinvolle hoeveelheid weggeven”, met het doel om echte gebruikers aan te trekken om deel te nemen aan “de vroege bootstrapping van een systeem”.

En dat nieuwe alternatief lijkt nu vaart te maken.

Er is bijvoorbeeld al enige voorkeur voor deze aanpak ontstaan. Johnston zegt in zijn Medium-post dat hij alleen de beste werkwijzen heeft vastgesteld en “substantie geeft aan dit idee dat veel mensen hebben”, en wijst specifiek naar projecten als Dfinity en Polymath als voorbeelden van projecten die smartdrops hebben uitgevoerd.

In juni heeft Dfinity plannen aangekondigd om $35 miljoen aan tokens uit te delen aan communityleden die een know-your-customer- (KYC) en anti-witwas- (AML) verificatieproces ondergaan (en doorstaan).

Er zijn bovendien nieuwe bedrijven die deze verbeterde airdrops faciliteren. Crypto-tokenbeheerbedrijf TRM Labs bijvoorbeeld, heeft onlangs een platform gelanceerd (uiteraard genaamd SmartDrops) waarmee projecten tokens aan geselecteerde gebruikers kunnen distribueren en de uitgevers analyses kunnen inzien.

Net als Johnston lijkt het erop dat veel crypto-stakeholders hoge verwachtingen hebben van de nieuwe en verbeterde airdrop. Ze denken dat deze methode problemen kan oplossen die andere token-distributiemethoden ondervinden, zoals de initial coin offering (ICO), wat onder toezicht van de overheid is komen te staan en veel kritiek heeft ontvangen sinds het gebruik ervan enorm is gestegen.

Deze projecten hebben vaak moeite met het aantrekken van de “bootstrappers” waar Johnston naar verwijst, en hun tokens worden vaak meer objecten van speculatie dan bruikbare objecten.

“De meeste airdrops gaan meer om het geven van een token aan speculatieve beleggers, zodat ze er winst mee kunnen behalen op een beurs. Het gaat meer om het proberen te laten zien aan beurzen dat ‘hey we hebben veel wallets, we gaan jullie heel veel nieuwe klanten brengen, en laat ons daarom onze token op jullie beurs zetten,'” aldus Paul Hainsworth, de CEO van Open Garden, die het smartdrop-model binnenkort zal gebruiken voor de distributie van zijn OG-tokens, aldus CoinDesk.

Wat waarschijnlijk veel waarnemers ook denken over de contra-intuïtieve aard van dergelijke methoden, vervolgde Hainsworth:

“We denken niet dat dit een goede manier is om een echt netwerk te bouwen.”

Prioriteit geven aan de community

Het gebruik van smartdrops als een primair middel voor de distributie van tokens zou ICO’s niet noodzakelijk overbodig maken.

“Ik zie nog steeds nut voor tokenverkoop, maar ik vind dat ze in een later stadium moeten plaatsvinden, nadat je een community hebt gebouwd, nadat je een echt softwareproject hebt,” zei Johnston.

Volgens Johnston komt dat uiteindelijk omdat softwareprojecten gaan over het bouwen van een community van gebruikers.

“Het is van cruciaal belang om eerst een community en echte software te hebben, omdat mensen het slachtoffer worden van hun eigen succes,” zei hij, toevoegend:

“Als ze een hoop geld hebben, verliezen ze de discipline om te moeten leveren, geld inzamelen was niet het doel, het ingezamelde geld was een manier om de software te leveren.”

Open Garden’s Hainsworth is zich daar scherp van bewust.

Daardoor heeft Open Garden, een gedecentraliseerd Wifi-project dat wordt ondersteund door Future/Perfect Ventures, “een omgekeerde aanpak”.

“We lanceren het product, doen een airdrop om mensen tokens te geven zodat ze die in het netwerk kunnen gebruiken, het hulpprogramma kunnen demonstreren, en als we dan eenmaal voldoende activiteit hebben in het netwerk, zullen we onze tokens verdelen onder investeerders,” zei Hainsworth tegen Coindesk.

De airdrop zal ook samenvallen met de officiële lancering van het live-protocol van het project, of mainnet, dat volgens Hainsworth “is gebouwd en klaar is om te gaan”.

Open Garden zal 1 miljard OG-tokens verdelen in een poging om mensen aan te moedigen om gebruik te maken van haar peer-to-peer platform voor het delen en verkopen van internet. Met behulp van mesh-netwerken stelt het protocol, dat is gebouwd op de Stellar-blockchain, individuen in staat om internetverbindingen met het token te kopen en verkopen, alles binnen een smartphone-app (momenteel alleen voor Android).

Open Garden heeft momenteel een messenger-app met de naam FireChat, dat 5 miljoen gebruikers heeft, wat de initiële markt vormt waarin de airdrop zal plaatsvinden.

Het team heeft er echter wel voor gezorgd dat de smartdrop alleen gebruikt zal worden voor transacties binnen het systeem, en niet voor speculatie op beurzen.

Communityleden die het token ontvangen kunnen niet onmiddellijk geld opnemen. In plaats daarvan moeten ze het token eerst gebruiken voor “het doel waarvoor het is bedoeld”, bijvoorbeeld om van hun telefoon hotspots te maken, transacties uit te voeren en ook moet de app langer dan een maand geïnstalleerd zijn.

Het prijskaartje van een airdrop

Toch is het niet genoeg om tokens aan de “juiste” gebruikers te geven.

Een belangrijke beslissing die moet worden genomen, is het percentage tokens dat wordt verdeeld, en de prijs van die tokens. Zoals eerder gemeld door CoinDesk kunnen vage prijzen het vertrouwen van investeerders in gevaar brengen.

Volgens Johnston moeten projecten zich concentreren op het percentage tokens dat ze willen verdelen, en volgens hem moet dat met een “go big or go home” mentaliteit worden gedaan.

“Mensen droppen tegenwoordig maar 1 procent van hun tokens, en dat is niet echt zinvol,” zei hij. “Ik denk dat je iets serieuzers moet doen. Denk aan 25 procent, 50 procent of 60 procent van de tokens voor de community, zodat de oprichters een minderheid zijn … en ze de community niet domineren.”

Hij voegde er tenslotte aan toe:

“Als de community de meerderheid van de waarde brengt, moeten ze een meerderheid van de opbrengst krijgen.”

Voor zijn smartdrop is Open Garden van plan iets minder dan 5 procent van zijn totale tokens weg te geven (wat volgens Hainsworth honderden dollars per deelnemer zou zijn) in een uit twee fasen bestaande distributie. En hoewel dat geen dubbele cijfers zijn, zoals Johnston suggereerde, voor een volwassen project met al een substantiële gebruikersbasis leek dat een gepaste hoeveelheid.

Hainsworth vertelde CoinDesk dat het percentage tokens dat het project besloot te distribueren was bedoeld om de circulatie en liquiditeit binnen het netwerk mogelijk te maken, omdat het delen van internetconnectiviteit de mogelijkheid om veel micro-transacties uit te kunnen voeren vereist.

Het bepalen van de prijs van tokens is een meer onnauwkeurige wetenschap.

Open Garden heeft besloten om zijn token te lanceren voor $0,01, waarvan Hainsworth verklaarde dat het gerelateerd was aan de prijzen van de laatste ronde van de private voorverkoop van zijn initiele tokens.

In de toekomst voorspelt Johnston dat er andere manieren zullen zijn om de tokenprijs te bepalen, met bijvoorbeeld de pas geïntroduceerde, gedecentraliseerde voorspellingsmarkt, Augur.

Maar tot die tijd is het aan de projecten zelf om te bepalen welke prijs precies goed is.

“Ons doel is om echt nuttig te worden en tegen het einde van het jaar de blockchain-technologie met het grootste aantal gebruikers te worden,” zei Hainsworth optimistisch en voegde daaraan toe: “Dat is eerlijk gezegd hoe echte bedrijven werken.”

Bron: Coindesk

Hi! Mijn naam is Wessel en ik werk vanaf november 2017 bij Bitned. In mijn vrije tijd hou ik mij veel bezig met crypto's. Dit begon voor mij allemaal rond december 2016, en sindsdien ben ik er elke dag mee bezig. Samen met mijn collega's zal ik ervoor zorgen dat Bitned.nl een site wordt waar het laatste nieuw over crypto mooi verzorgd geplaatst zal worden. Veel leesplezier!