Statistieken over waar ICO’s meestal vandaan komen, en waar ze voor zijn, geven een interessant inzicht in het ecosysteem. Evenals de gegevens over hoe de ICO-markt is veranderd in 2018. De grootste maand voor ICO-investeringen was slechts vier maanden geleden, en 2018 heeft ook laten zien dat de tijd die nodig is om een ICO te voltooien en het succes van deze projecten sinds 2017 aanzienlijk is veranderd.

Ongeveer 1000 cryptocurrencies zijn onlangs als overleden beschouwd. Dit werd gekoppeld aan Bitcoins waardevermindering en duidde op een totale cryptocurrency-bubbel.

Het cryptocurrency-ecosysteem is echter iets complexer dan dat, en een van de meest interessante en verbluffende facetten van dit alles is de ICO-markt (Initial Coin Offering). Het wordt gezien als een gebied van cryptocurrency dat erop gericht is zowel het traditionele risicokapitaal te verstoren als de breedte van cryptocurrency verder te vergroten dan alleen Bitcoin.

Deze onstuimige kant van cryptocurrencies heeft veel interessante statistieken die de moeite waard zijn om te bekijken – vooral in de afgelopen 18 maanden, waarin we een enorme bloei in nieuwe crypto’s hebben gezien, evenals een gestage groei van het kapitaal dat is opgehaald voor nieuwe cryptocurrency-projecten.

 

ICO-landen en -categorieën

ICO’s zijn inderdaad een wereldwijd fenomeen. Sommige landen en markten accepteren ze echter veel beter dan anderen. In de nieuwste trends zijn het nog steeds de Verenigde Staten die voorop lopen, gevolgd door Groot-Brittannië en Rusland.

Bron: ICOwatchlist

Als we kijken naar de sectoren waarop deze ICO’s zich richten, is het niet verwonderlijk dat finance op 1 staat, vanwege het cryptocurrency-karakter van de projecten. Maar wat verrassend is, is dat finance niet is waar het meeste geld naartoe gaat – dat gaat naar blockchain-technologie zelf.

Bron: ICOwatchlist

Finance omvat 13 procent van de ICO’s, waarna de volgende categorie betalingen/wallets is met 6,6 procent, en de derde categorie is handel/detailhandel met 6,3 procent.

Kijkend naar token-verkoopresultaten op basis van opgehaald geld, zien we een groot deel naar blockchain-platforms gaan met 38 procent, gevolgd door netwerk/communicatie met 16,6 procent en vervolgens met 9,5 procent finance.

 

De opkomende ICO-trends van 2018

Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat 2017 een goede periode voor ICO’s was, vooral tegen het einde van het jaar. Cryptocurrencies waren onderwerp van gesprek over de hele wereld en interesse in hen was groot wanneer we kijken naar de Google-zoekopdrachten – ook wanneer we naar de prijzen van bijvoorbeeld Bitcoin kijken, in wat een ‘Satoshi-cyclus’ werd genoemd.

Hoewel er inderdaad een impuls was in de laatste maanden van 2017 en in 2018, was maart 2018 veruit de beste maand voor wat betreft door ICO’s opgehaald geld. In maart alleen al werd $2,94 miljard opgehaald, wat meer is dan de twee volgende beste maanden (december 2017 en januari 2018) samen.

Dit had echter veel te maken met twee specifieke ICO’s, de ICO van Telegram – in totaal $1.8 miljard opgehaald, inclusief $850 miljoen in zijn tweede ICO-ronde op 30 maart – evenals de Petro van Venezuela – die $5 miljard ophaalde met zijn voorverkoop die begon op 20 februari.

Bron: Coinschedule

De verontrustende trend van ICO’s en het geld dat ze ophalen, is echter dat niet genoeg van de projecten tot succes leiden. ICO’s hebben de afgelopen tijd een slechte reputatie gekregen, waarbij enkele grote namen grote problemen hebben – zoals Tezos, die een hele reeks rechtszaken aangespannen heeft gekregen nadat de onderlinge strijd tussen de leden de voortgang had verbrijzeld.

Gegevens verzameld over 2017 zagen 913 projecten met tokensales, waarvan 435 (48%) met succes geld ophaalden, wat in totaal $5,6 miljard was. 131 (14%) overleefde deze fase niet en maar liefst 347 (38%) werden niet gerapporteerd, daar waren geen gegevens van bekend. Sommigen hadden zelfs hun websites en alle sporen die naar hen zouden leiden verwijderd.

Dit geeft een zeer negatieve perceptie van de ICO-markt, wat ook andere grote cryptocurrencies en zelfs blockchain-technologie zelf schaadt. Net als de Dotcom Bubble begonnen veel bedrijven ICO’s te organiseren, maar velen kwamen erachter dat ze misschien helemaal niet nodig waren voor hun projecten.

Bron: ICObazaar

2018 is nu aardig onderweg, en de hype is enigszins weggeëbd. Regelgeving wordt ook aangescherpt en er wordt meer bescherming geboden aan beleggers, maar tegelijkertijd krijgen projectteams een krachtiger positie voor ontwikkeling.

Toch worstelen ICO’s – zelfs met toenemende druk van wet- en regelgeving – om hun beloften in 2018 waar te maken, omdat ze meer aandachtig worden gecontroleerd

In mei 2018 waren er 195 lopende ICO’s op ICObazaar die van plan waren de verkoop te sluiten. Er waren echter slechts 91 openbare verkopen gesloten, met in totaal $2,57 miljard opgehaald.

Bron: ICObazaar

Deze statistiek laat zien dat ICO’s helemaal niet hun beloofde tijdlijnen volgen of dat hun ICO-fase van het project opzettelijk langer duurt. Vergelijkbare gegevens uit 2017 suggereren dat in 2018 inderdaad meer tijd wordt verspild om ICO’s te voltooien, wat aangeeft dat ze niet zo gehaast worden uitgevoerd, of slecht geformuleerd zijn.

Bron: ICObazaar

Uit de bovenstaande gegevens is te zien dat 2017 ICO’s had die voornamelijk van plan waren om tussen de 10-30 dagen te duren. In 2018 zijn er meer ICO’s die langere perioden duren. Sterker nog, waar een ICO van 150 dagen in 2017 nog nooit was voorgekomen, heeft vijf procent in 2018 deze route gekozen.

Dit heeft veel te maken met ICO’s die in verschillende fasen worden uitgevoerd en steeds populairder worden. Deze teams hebben in eerste instantie een pre-ICO en daarna drie of meer verkoopstadia. In de huidige omstandigheden van aanzienlijk toegenomen concurrentie neemt ook de duur van marketing-voorbereidingen toe.

Er zijn ook case-studies die aantonen dat deze langgerekte ICO’s succesvoller kunnen zijn – een project als EOS dat laat zien hoe het erin slaagde 4 miljard dollar te verdienen met een ICO van een jaar.

 

Private boven public

Een andere trend die in 2018 tot stand is gekomen, is het idee om eerst een particuliere ICO te lanceren en deze vervolgens voor het publiek open te stellen. Bijna 30-35 procent van de tokens met grote kortingen – tot 50 procent – gaat naar fondsen en ‘angel’ investeerders. Projecten gebruiken het geld om pre-ICO-campagnes te financieren, waaronder marketing en social media-advertenties.

Een goed voorbeeld hiervan is de ICO van Telegram, die zo succesvol was in zijn particuliere ICO dat het besloot zijn openbare ICO te annuleren wegens de overvloed aan investeringen die het ophaalde in de private sale.

Sommige anderen zijn onder meer Kodak Coin, dat ook met de private ICO-route is begonnen en $10 miljoen heeft opgehaald in de voorverkoop. Coinlist verzamelde meer dan $9,2 miljoen van enkele van de meest prominente beleggingsondernemingen in de financiële sector in een poging om de regelgeving gunstig te houden.

Er zijn zelfs rapporten die suggereren dat 84 procent van al het opgehaald geld door ICO’s dit jaar afkomstig is uit private sales en voorverkoop.

 

Een evoluerende vorm van geld ophalen

Nu al – hoewel het amper een paar jaar oud is – zien we een verandering in de trend van de manier van hoe investeringen worden opgehaald voor blockchain-technologie. Deels heeft het te maken met de overtuiging dat de ICO-markt in zijn eigen bubbel zit en een deel daarvan is een algemene evolutie in een snel veranderende markt.

De terminologie verandert, evenals de manier waarop deze aanbiedingen worden gedaan. Bedrijven zo groot als Overstock neigen naar Security Token Offerings (STO), terwijl andere grote crypto-spelers, zoals Vitalik Buterin, nieuwe vormen van crypto-crowd-sales voorstellen, zoals DAICO, Interactive Coin Offerings of Continuous Token Models.

De STO is een token die wordt ondersteund door activa, winst of bedrijfsinkomsten. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn de petro-coin met petroleum van de Venezolaanse overheid. Deze crypto’s zijn bedoeld om meer te werken als traditionele effecten en om aan alle vereisten van de SEC te voldoen.

Deze STO-tokens worden gezien als een stap in de goede richting vanwege hun naleving van de regelgeving, en er is al een overtuiging dat zij in de nabije toekomst de dominante kracht zullen zijn als het gaat om Initial Coin Offerings.

Security Token Offerings (STO) worden gehouden wanneer de token kan worden ondersteund door reële activa of winst of bedrijfsinkomsten. Deze tokens worden beschermd tegen speculaties en oplichters, meer als traditionele effecten, maar dan in elektronische vorm. Bovendien voldoet een dergelijke token aan alle vereisten van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC), die het toestaat om zo’n token-verkoop in de VS volledig legaal te laten plaatsvinden. De gegevens van het eerste STO-platform, Polymath, laten zien dat STO in 2020 de markt zal domineren met een waarde van meer dan $10 trl.

Bron: Steemit

Dan is er DAICO, een hybride oplossing van ICO en DAO – een gedecentraliseerde, autonome organisatie, een vorm van een managementmodel op basis van blockchain-technologie. Het stelt een bedrijf in staat om een solide investeringen aan te trekken, maar biedt beleggers tegelijkertijd bepaalde hefbomen van het management. Het was Ethereum-oprichter Vitalik Buterin die deze wijziging voorstelde om ICO’s te verbeteren.

Interactieve Coin Offerings zijn een andere optie – die een protocol bieden van de makers Jason Teutsch en Vitalik Buterin – dat een ander model van een crowdsale suggereert dat tegelijkertijd de zekerheid van waarde en participatie garandeert.

Dan is er het Continuous Token Model. Dit model gaat ervan uit dat “in plaats van alle tokens te verkopen gedurende de pre-sale, worden de tokens gegenereerd wanneer ze nodig zijn. De tokens worden vervolgens verstrekt voor services die worden aangeboden op het netwerk “, beschrijft een bericht op Medium.

 

De oplichters eruit filteren

De gegevens wijzen erop dat er een paar grote problemen zijn in de ICO-ruimte als het gaat om projecten die niet leveren nadat investeerders hebben deelgenomen aan ICO’s. Dit komt deels neer op mislukte ICO’s, maar een aantal zijn oplichting.

ICObazaar heeft een systeem voor het beoordelen van ICO-projecten dat bestaat uit een op weight-adjusted formule met vijf factoren – een zesde factor die bestaat uit de werkelijke score – die alle gecorreleerd zijn door hun blockchain- en financiële professionals. Hun gegevens laten een aantal interessante trends zien. Ten eerste stellen zij dat in hun beoordelingssysteem slechts 7 procent van de projecten een score heeft van meer dan 4,5 op een schaal van 5.

Het merendeel van de rest van de projecten – tot 58 procent – scoren minder dan een 4. De reden hiervoor is volgens de site het “gebrek aan informatie over het bedrijf en zijn team, evenals een onbevredigende beschrijving van het product in de whitepaper. “

“Dit gebeurt meestal wanneer het team zich haast om op ICO-trackers te worden vermeld, maar niet voldoende aandacht besteedt aan hun documentatie, social media of de grootte en kwaliteit van de community die het project ondersteunt.”

 

Meer positief nieuws

Er zijn ook gegevens die betere resultaten laten zien met betrekking tot het rangschikken van ICO’s in 2018, vergeleken met vorig jaar.

Er waren meer projecten met ratings lager dan 4 in 2017, met een groot deel van de projecten met scores van 3-3.4. Zo laat het zien dat het aandeel van goede projecten is toegenomen in 2018, aldus ICObazaar’s gegevens.

Bron: ICObazaar

 

Nog jong

We moeten niet vergeten dat ICO’s, cryptocurrencies en de hele blockchain-industrie nog steeds in de kinderschoenen staan. En net zoals we Bitcoin hebben zien evolueren, met Segwit zelfs met de opkomst van Bitcoin Cash, zullen ICO’s ook evolueren.

De veranderingen zullen gericht zijn op veiligheid, transparantie en betrouwbaarheid, en een groot deel daarvan zal worden aangedreven door hardere voorschriften die bedoeld zijn om beleggers te beschermen. Het zal echter ook een concurrerende ruimte blijven, en die concurrentie zal ook de noodzaak van goed gebouwde projecten vergroten.

ICO’s zijn misschien een beetje een negatief woord geworden, maar het proces heeft nog steeds veel te bieden. Na een beetje tweaken en groeien, zal er veel kunnen worden gedaan in het ecosysteem als het goed functioneert.

Bron: Cointelegraph